donderdag 7 augustus 2008

Hallo Allemaal,

We zijn weer thuis! Na 2 1/2 week vakantie was het (helaas) weer tijd om terug te keren naar ons kikkerlandje. Helaas, want het liefst ben ik het hele jaar op vakantie. Geef mij maar een auto, tent en de dagelijkse benodigdheden (en mijn gezin natuurlijk) en ik ben weg.

Ik weet niet of jullie interesse hebben in mijn vakantieverhaal, maar voor degenen die het leuk vinden om te lezen...

Zaterdag 19 juli zijn we om 18.00 uur 's avonds aangereden. We hadden geprobeerd overdag wat te relaxen maar zoals elk jaar meen ik toch dat we het huis netjes achter moeten laten. En met een verbouwing in volle gang is dat niet zo gemakkelijk. Redelijk puinloos heb ik 's middags de boel verder de boel gelaten en hebben we de laatste dingetjes in de auto gepropt. Er kon werkelijk geen knuffel meer bij.

Het eerste uur hadden we ruzie met Tom(tom). Hij wilde ons via Venlo naar Zweden sturen en vanuit Sint-Oedenrode is dat toch wel erg om. Pas in Osnabruck (Duitsland) gaf hij het op en deed hij onze zin...het is toch wat met die mannen, altijd eigenwijs haha.

Onze kids slapen altijd prima in de auto en ze zijn rond 23.00 in slaap gevallen om de volgende ochtend pas tegen 9.00 uur wakker te worden. Wij hebben afwisselend geslapen en gereden en we hebben de auto nog een uurtje op een parkeerplaats stilgezet omdat we de brug naar Zweden, waar we voor de eerste keer over reden wel ook echt wilden zien (andere keren gingen we altijd met de boot naar Goteborg of naar Noorwegen).
We vonden een prachtige plek op de camping in Almhult. Met uitzicht op het meer en op de speeltuin, kunnen we de kids vanuit de tent in de gaten houden, hoezo lui haha. De eerste twee dagen was het erg koud in Zweden. We waren onze jassen vergeten maar gelukkig hebben ze ook winkels in Zweden en heb ik een heerlijk warme fleece trui gescoord. Na deze dagen werd het heerlijk warm, rond 28 graden. Onze tent stond bijna de hele dag in de schaduw, kon niet beter dus. De kids hebben zich prima vermaakt met vissen, zwemmen in het meer vooral Lynn kan geen genoeg van water krijgen, rollen in het zand en met het spelen van Catan, waar ze erg fanatiek in zijn. Luc is nog maar 7 maar kan het ook al erg goed, we leggen dan wel alle kaartjes open op tafel. Luc heeft zijn hele eigen vocabulaire: Langste Handelsroute is Langste Wandelroute, Erts is erwt en meer Ertsen zijn Erwtjes en Vijanden zijn Vijlanden.
Deze foto is onbewerkt...ik vind hem zelf zo mooi geworden!
Voor we op vakantie gingen hadden we het eigenlijk al een poos te druk gehad met werken, de verbouwing, de voorbereidingen voor de workshop voor de BWI, de ziekte van mijn vader en alle emoties die daarbij vrijkomen. We wilden eigenlijk alleen relaxen maar toen we in zweden waren voelde ik me al snel weer herboren (zoals dat dan zo mooi heet) en zijn we regelmatig uitstapjes gaan maken. Zo zijn we een dag naar een Elandenpark geweest. We zijn al zo vaak in Scandinavië geweest en we hebben nog maar één eland op zo'n 400 meter afstand gezien (en op de verkeersborden natuurlijk duh). Dat moest nu maar eens veranderen. Lynn was erg onder de indruk van de omvang van deze dieren.
Deze foto is op een 'rustplaats' gemaakt, de kids hebben daar (op een andere dag) ook nog in het meer gezwommen.

Ook zijn we een dagje naar zee geweest, zo'n 3 uurtjes rijden van de camping. We vonden een prachtige weg die langs Haverdalsstrand liep. Daar zijn we afgedraaid naar het strand en hebben we gepicknicked en gewandeld. De kids schrijven volop lieve teksten in het zand. Op de terugweg kwamen we langs een ruine van een kerkje. Luc is dol op kerken dus daar moesten we natuurlijk ook even naar toe. Hij verzon de hele geschiedenis: de kerk was gebouwd door de vikingen en die zijn daar ook allemaal begraven.
Een andere dag zijn we naar "Astrid Lindgrens Värld" geweest. Dit is een soort pretpark waarin alle verhalen die Astrid Lingdren geschreven heeft tot leven komen in de vorm van prachtige toneelstukken. Het hele park is erg mooi opgezet met mini-huisjes, speeltuinen, picknickplekken en podia. Sommige toneelstukken spelen zich af in en voor de huisjes. Alle toneelstukken zijn in het zweeds maar dat is helemaal geen probleem. Het is verbazingwekkend hoeveel losse woordjes we toch nog op pikken. Het is zo leuk om het verschil tussen Lynn en Luc te zien, Lynn gaat helemaal op in de toneelstukjes, ze beleeft ze echt mee. Luc is meer van het klimmen en klauteren en had niet altijd het geduld om een toneelstukje af te kijken. Het was dus af en toe een beetje schipperen (nu even spelen, dan weer een toneelstukje). We hebben met verbazing staan kijken wat de zweden allemaal meenemen naar dit park...niet één koelbox, nee hoor, regelmatig hadden ze wel 3 koelboxen bij en daarin zaten de lekkerste maaltijden...O het water liep regelmatig in mijn mond. Picknicken is volgens mij de nationale sport, ze doen het overal, langs een meertje, in een park...super toch.

De hoogtepunten van deze dag waren natuurlijk de toneelstukjes met Pippi Langkous. Vooral de grote show was prachtig. Het was eigenlijk te warm om zo lang in de zon te zitten maar het was het zeker waard. De kids praten er nu nog over.
Ik heb trouwens mijn nieuwe favoriete koekjes gevonden, ze zijn net zo groot als pepernoten en gemaakt van amandelspijs en kokos. Als ik niet oplet eet ik zo de hele zak leeg. Ik heb een voorraad mee naar huis genomen maar hij slinkt al aardig, oeps.

We zijn ook een dag naar "kronobergs Slottruin" gereden. Dit is een ruine van een kasteel uit 1542. Luc racete zoals altijd super enthousiast door alle ruimtes, we konden hem niet bijhouden haha. En ondertussen bleef hij maar vertellen over alle ridders die hier vroeger woonden en wat voor avonturen ze allemaal beleefden. Lynn had een "fotomodellendag" Op bijna elke foto die ik van haar nam neemt ze een modellenpose aan. Ik heb zo gelachen (wat natuurlijk helemaal niet mocht want het was allemaal erg serieus)...en ik moet zeggen, ze staat er dan ook prima op! Natuurlijk gaan we eerst picknicken. Het is op de foto niet te zien maar er zitten wel 10 gezinnen te picknicken, zonnen en zwemmen. Luc heeft deze foto gemaakt.
Een van de modellenfoto's van Lynn
De laatste 2 dagen die we op deze camping stonden hadden de kids een paar vriendjes gemaakt. Ze hebben de hele dag hutten en barbeques gebouwd, ik kan dan zo genieten om regelmatig (stiekem) even te kijken en mee te genieten van alle fantasie.

1 augustus reden we naar Denemarken, daar zijn we 4 nachten gebleven. Een half uur voor we de camping opreden sloeg het weer om en heeft het gestormd en geregend. Elke avond stortregende het en het waaide zo ontzettend hard. Gelukkig was het overdag redelijk droog, af en toe een stortbui dus konden we onze plannetjes gewoon door laten gaan.
We hadden een gast...een egel vond het wel interessant dat wij frietjes hadden gegeten en kwam nog wat mayo smullen. By the way...er drinkt niemand meer uit een flesje hoor, ik gebruik het als maatbekertje *lol*.Lekker rondstruinen op het strandje, de camping was zo'n 500 meter van zee.
Één dag zijn we naar het stadje Haderslev geweest, een vriendelijk stadje met prachtige oude huizen. We kwamen toevallig op een plein waar een circusvoorstelling werd gegeven. De kinderen mochten ook alle atributen (op het vuur na natuurlijk -lol-) uitproberen. Toen het kindje naast Lynn en de vrouw naast mij naar voren moesten komen zijn we weer verder gegaan, meestal wordt één van ons wel op het podium geroepen helaas.
Natuurlijk steken de kids ook nog even een kaarsje voor opa aan.
's Avonds had Lynn een ongeluk in het zwembad (waar ze nog maar een half uurtje was). Ze ging met haar voet langs een stenen muur en de nagel van haar kleine teentje was er zo goed als af. Nu ik het opschrijf word ik er weer naar van. Henri had het nageltje gelukkig al weer plat gelegd en ik heb het verbonden maar wat was ze verdrietig. Ze had zich zo verheugd op het zwemmen en dat ging nu niet meer en konden we nog wel naar legoland? Daar was ze heel stellig in....mama...we gaan naar legoland!!!! Ik had zo met haar te doen. Volgende week heeft ze jeugdvakantieweek, een hele week sport, spel en uitstapjes en het is niet fijn om dichte schoenen aan te hebben. Hopelijk heeft ze er dan niet te veel last van.
De volgende dag kon ze gelukkig goed lopen met alleen slippers aan en een pleister om haar teentje. We zijn naar Jelling gereden waar een oude vikingbegraafplaats is. En...o wat leuk, het is een site van de 'Unesco werelderfgoedlijst'. We proberen altijd elke vakantie één site die op deze lijst staat te bezoeken. De kids vonden het museum super interessant en daardoor begrepen ze ook wat de heuvels voorstelden. Ze genoten volop en wilden ook nog graag een echt vikingschip zien. Maar dat moet op een andere vakantie want daarvoor moeten we naar het eiland 'Odense' en dat is nu te ver weg.
Op onze laatste vakantiedag zijn we naar legoland geweest. Het had weer de hele nacht gegoten en gestormd en ook toen we ontbeten hadden ging het buiten flink te keer. Toch zijn we maar aangereden en dat was maar goed ook. Onderweg klaarde het op en het heeft wel een paar keer flink geregend maar dat waren maar buitjes van zo'n 10 minuten...die kunnen we wel aan toch? De kids hadden regenjassen en wij hadden plu's en van die dunne plastic regenponcho's.
Het was 15 jaar geleden toen wij er geweest waren, we waren toen met mijn ouders (die toen 25 jaar getrouwd waren) en mijn broer met een camper naar de Noordkaap gereden en deden op de terugweg Legoland aan. Het is nu flink uitgebreidt maar de fijne en gezellige sfeer die er toen hing hangt er nu nog. Luc was helemaal dol op alle dorpjes en landen die nagebouwd zijn in legostenen. Hij bleef maar wijzen en zeggen: "Mama, kijk een....", zo lief. Lynn is meer van de spanning en sensatie, ze is dol op achtbanen, waterbanen en al dat spul. Gelukkig heeft ze twee ouders die dat ook super vinden en ook haar broertje gaat graag mee dus ook zij had een superdag. Maar de allerleukste 'attractie' vonden ze wel de waterbommetjes die ze konden laten ontploffen bij de waterbaan. Door op een hendel te drukken gaat er een waterzuil omhoog. Als je dat op het goede moment doet worden de mensen in het piranhabootje kleddernat. Succes verzekerd dus haha.
Luc schiet Henri en Lynn nat met de 'waterbommen'.
De dag daarna gingen we weer naar huis. Gelukkig wilden onze kids wel als ballast dienen want het waaide nog steeds zo hard dat we de tent niet opgevouwen kregen. Maar doordat ze op de tent gingen liggen werd hij na een poosje toch handelbaar en konden we hem inpakken. We hadden alles net in de auto geduwd en aangestampt toen het begon te gieten. Wat een geluk, wij zaten weer lekker droog. De terugreis was weer erg gezellig met liedjes van Seal en de 'naked truth cd' van de Golden Earring, de cd's van tita tovenaar en pipo de clown.
Nu ben ik druk bezig alle 500+ foto's uit te zoeken en terug te brengen tot een aanvaardbaar aantal, ik ben al teruggezakt tot 315 foto's, maar dat zijn er eigenlijk nog teveel. Ik vind het zo fijn om met de foto's bezig te zijn, ik herbeleef dan de leuke, gezellige vakantie weer opnieuw. De plannen voor volgende vakantie zijn al in de maak, als alles gaat zoals het moet gaan willen we weer eens naar de poolcirkel en een poosje in Lapland rondreizen. Voorpret is ook pret toch? Ook zijn we alweer hard aan het werk om de uitbouw af te maken en te genieten van de kids die nog anderhalve week vakantie hebben. Ik zal morgen proberen wat foto's te plaatsen van de uitbouw en van de prachtige kaarten die ik van Odetta heb gekregen.

Marianne zei

Heeej naamgenootje!
Wat een ontzettend leuk verslag van jullie vakantie heb je geschreven!
Het is net of ik een minuut of 5 met jullie mee op reis ben geweest hahaha!
Geniet nog even van je vakantie en veel succes met de aanbouw! Ik ben benieuwd hoe het er straks uit ziet.

Martine zei

Hey Marianne, wat heb je een leuk verslag geschreven! Zo te horen een prima vakantie geweest! Nu nog lekker nagenieten met de foto's!

groetjes, Martine

Hallo

Super om jou verhaal te lezen. Wat een gave vakantie. Die landen lijken mij ook zo ontzettend mooi.

groetjes Hetty

Hoi Marianne,

Wat een leuk vakantieverslag en wat een gave foto's! Ik ben heel benieuwd hoe je travel journal er straks uitziet met al die foto's en verhalen erin!

Groetjes,
Mireille

anja curvers zei

Wat leuk om dit hele verslag te lezen van jullie vakantie echt toppie jullie hebben heerlijk genoten dat lees en zie ik wel.Succes met het uitzoeken van de foto's.

Odetta zei

Hallo Marianne,

Je kunt zo reisleidster worden of in het promotieteam van Zweden gaan zitten!!! Wat een leuk verslag! Heel gezellig om zo'n mooi vakantieverhaal te lezen.

Groetjes, Odetta

Anoniem zei

dit klinkt wel heel leuk...net of ik ook een beetje in zweden op vakantie ben geweest!!!

grtjs bea

zo.. even tijd gehad om je verslagje te lezen ;) klinkt hartstikke leuk en prachtig.. wil ook wel een keer die kant op.. even rijbewijs halen en dan kunnen vriendje en ik dat wel samen gaan doen ;)

prachtige foto's en dus heerlijk bijgekomen lees ik al.. xx Tamara

Heidie zei

wat leuk om te lezen dat jullie zo'n leuke vakantie hebben gehad. En 500 foto's valt toch wel mee. Wij hadden er een kleine 4000. Dus ook ik heb nog wat te doen.
groetjes Heidie

Joke zei

Erg leuk om jullie vakantieverhaal te lezen. Ik moest meteen al lachen om het feit dat jullie de jassen vergeten waren. Gelukkig werd het daarna warmer. En ondanks de regenbuien kun je zo te lezen toch een supervakantie hebben.

Groetjes, Joke

saffiertje zei

wat een geweldige vakantie hebben jullie gehad! Onze daan wil volgend jaar ook weer graag naar Denemarken voor legoland! Geweldig is dat voor de kids!
Geniet nog maar lekker na en scrapse met al die mooie foto's!