zondag 10 januari 2010

Sneeuwpret in Nederland




Dit zijn mijn eerst 2 lay-outs van 2010. De bovenste komt in het album van Lynn en de onderste in het album van Luc. Beide lay-outs hebben dezelfde opmaak. Ik heb dezelfde foto's gebruikt dus waarom het wiel 2x opnieuw uitvinden toch? Er zijn wel een paar verschillen, namelijk het papierkeuze en de manier waarop de foto's afgedrukt zijn. In de bovenste lay-out heb ik veel blauwtinten gebruikt, daarom heb ik de foto met een lichte blauwzweem afgedrukt. Zo past hij beter in de lay-out. Bij de onderste lay-out voert wit de boventoon. Daarom heb ik bij deze foto de witbalans aangepast. Zo past deze foto ook perfect bij deze lay-out.
Ik gebruik nooit themapapier voor foto's, ik kijk vooral naar kleur en hoe een dessinvel 'aanvoelt' op een lay-out. Ik werk dus vooral op intuitie. Ik bedenk eerst welke kleuren ik bij een sneeuwfoto vind passen en voor mij zijn dat wit, lichtblauw en rood/roze/oranje tinten. Ik heb nu vooral in wit, lichtblauw en rood/roze tinten gekozen en vind allebei de lay-outs een winterse uitstraling hebben zonder dat ik 'winter' papier heb gebruikt. Door op deze manier naar je papier te kijken kun je heel veel lijnen bij heel veel verschillende foto's gebruiken.

Materialen voor de bovenste lay-out:
* vier verschillende vellen papier uit de Jenni Bowlin lijn
* pons large butterfly
* clear rock candy cracklepaint
* thickers
* witte opak pen

Werkwijze voor beide lay-outs:
De foto is uitgesneden op het formaat 9,5x12 cm.
De onderste baan papier is een strook van 6x21,5 cm.
De tweede baan is een strook van 6x12 cm.
De derde baan zijn twee blokjes papier van 6x5,7 cm.
De bovenste baan zijn 4 blokken van 5,3 x 5 cm.

Ik heb alle blokken uit 4 verschillende dessinvellen gesneden. Daarna heb ik alles opgeplakt. Met de witte pen heb ik op elke blok langs de randen stiksteekjes getekend. De vlinders heb ik uit dessinpapier gestanst met de vlinderpons en daarna bestreken met de cracklepaint. Na het drogen krulden ze. Ik heb ze bijna glad gestreken, ik vind de wat ruwe randjes wel mooi en heb ze daarna opgeplakt. De titels zijn gemaakt met thickers. Rechts heb ik de journaling verwerkt. Deze heb ik eerst in word getypt en daarna uitgeprint. De breedte van de journaling is 4,5 cm, de lengte bijna 22 cm. Zo heeft hij precies dezelfde hoogte als het gedeelte met het dessinpapier en de foto.

De onderste lay-out is op dezelfde manier gemaakt, alleen met ander dessinpapier.

9 opmerkingen:

femmoltje zei

Vind ze erg mooi Marianne
Gr Femke

Odetta zei

Wat een geweldig idee om hetzelfde ontwerp van een lay-out in twee verschillende uitvoeringen te maken! Super gedaan! Ik vind ze allebei even mooi!

Romy zei

Wauw, ze zijn geweldig mooi geworden! Dezelfde opmaak maar toch weer best anders allebei.

Marlieke zei

Oh wat zijn ze goed gelukt zeg! Heel erg leuk! Het geeft toch niks om twee keer 'hetzelfde' te doen?! leuk ook dat je met de instellingen voor de foto's speelt! Ik ben ook bezig me meer in fotografie te verdiepen (heb je misschien al wel op de blog bij Romy gelezen), het gaat niet snel, maar....goed werk heeft tijd nodig he ;-). Jij bent er al wel handig in zie ik!

Cora zei

Mooi zeg strak en stylish!!

NicoleJ zei

Ik vind ze allebei heel erg leuk. Grappig dat je dezelfde foto zodanig hebt bewerkt dat ze allebei een heel eigen "look" krijgen

Dora zei

Schitterende lo's en de kleuren zijn super zo, ik doe dat ook hoor, gebruik eigenlijk nooit thema papier..dan heb ik het en gebruik het niet...

Unknown zei

Wauw heel mooi geworden en een heerlijke kleuren ook.
gr,Lean.

anja curvers zei

Prachtig Marianne en gek he maar ik vond dat jenni bowlin papier ook heel erg geschikt voor sneeuwfoto's. Komt er aan hoor.