maandag 12 april 2010

Maskertechniek, ingezonden en geschreven door Sientje Kock

Sientje Kock mailde me deze leuke maskertechniek door. Ik wil deze techniek graag met jullie delen.
De tekst en de foto's zijn door haar gemaakt.

Graag wil ik jullie de maskertechniek uitleggen, hij lijkt een beetje op de masktechniek van Odetta maar is net iets anders. Door het gebruik van maskers kun je meerdere stempels over elkaar heen stempelen zonder dat ze door elkaar “lopen”

Ik heb hier gebruik gemaakt van stempels uit het setje Mounted stamp set - Shabby French, al is mijn tekststempel iets anders dan die uit het setje. Maar je kunt natuurlijk iedere stempel gebruiken die jij wilt.

Om te beginnen bepaal je welke stempels je wilt gebruiken, ik heb gekozen voor de vlinders en de tekst. Daarna bepaal je welke stempel je op de voorgrond wilt. In mijn geval de vlinders. Deze stempel je als eerst op je papier. Je stempelt ze ook op een post-it memo bijvoorkeur ter hoogte van de kleefrand. Dit word je masker.












Hierna knip je je masker(s) uit en “plak” je ze over de vlinders op je papier.

Nu pak je je tekststempel en stempelt over de vlinders. Verwijder daarna de maskers en je bent klaar.


Je kunt nu ook de sponstechniek van odette toepassen. Laat hiervoor de maskers zitten.
Na dit gedaan te hebben kun je de vlinders inkleuren.














Uiteraard kun je zoals eerder gezegd deze techniek bij verschillende stempels gebruiken hieronder nog een voorbeeld van de koetie stempel die ik achter een hekje heb geplaatst





























Als je de techniek onder de knie hebt kun je op deze manier zelfs meerdere “lagen” maken. Stempel altijd eerst het geen je op de voorgrond wilt, plak af met een masker, dan de stempel die daar achter komt dek ook weer af met een masker en zo verder tot je alle stempels hebt gebruikt die je wilde gebruiken.

Veel plezier met deze techniek!


3 opmerkingen:

Romy zei

Wat een gave techniek! Bedankt dat je deze met ons wilde delen:)

Dora zei

Heel handig om te lezen hoe dat ook alweer ging...ik vergeet dit altijd!

Odetta zei

Wat een zeer duidelijke uitleg, Sientje! Heel hartelijk bedankt hiervoor!