woensdag 12 juni 2013

foto's van bloemen...hoe doe je dat? Fotograferen zonder poespas.





Ik maak heel graag foto's van planten en bloemen. Ik vind ze altijd zo fotogeniek. Het mooist vind ik dan als het onderwerp scherp is en de rest wazig. Met mijn oude camera (een soort luxe compactcamera met grote zoomlens) ging dat niet zo goed en moest ik wat trucjes toepassen om het toch voor elkaar te krijgen. Maar nu ik een spiegelreflexcamera heb met grote zoomlens heb(18-250 voor de liefhebbers :)) gaat dat als een trein.

Wil je ook zo'n foto's maken? Lees dan even verder, het is echt heel gemakkelijk. Je hebt wel een fototoestel nodig waarvan je de instellingen kunt veranderen, het liefst een spiegelreflex.

  1. Kies het onderwerp uit dat je wilt fotograferen. Het onderwerp moet los staan van de ondergrond.
  2.  Zet de instelling van je camera op AV, daarmee kun je het diafragma veranderen. Het fototoestel kiest zelf de bijbehorende sluitertijd.
  3. Stel de diafragma in op een  klein getal. Bij deze foto's was dat F6,4.
  4. Kies bij 'scherpstelmodus' de optie 'one shot' in. Dit betekent dat het fototoestel één keer scherp stelt wanneer je de ontspanknop half indrukt (en vasthoudt).
  5. Zoom nu zo ver mogelijk op het onderwerp in. Hoe verder je inzoomt, hoe beter de achtergrond wazig wordt.
  6. Richt je scherpstelpunt op het onderwerp. Meestal is dit het midden van je zoeker.
  7. Druk nu de ontspanknop half in, houd dit vast en beweeg je camera zo dat je een mooie uitsnede krijgt. Door de ontspanknop half in te drukken stelt je camera scherp op de bloem en houdt hij deze instelling vast. Wanneer je de camera verdraait blijft de bloem scherp.
  8. Zodra je een mooie compositie hebt druk je de ontspanknop helemaal in.
Misschien denk je dat het niets voor je is, veel te ingewikkeld, maar probeer het eens een keertje. Ga gewoon eens lekker spelen met je camera (zo noem ik het altijd) en kijk wat er gebeurt. Dat doe ik zelf regelmatig. Soms gooi ik de gemaakte foto's weg en soms komt er iets heel leuks uit...spelen dus :)

Als er iets niet helemaal duidelijk is of je hebt een vraag...ik hoor het graag!

5 opmerkingen:

Marieke zei

Leuk! Heb net een spiegelreflex en ben het 1 en ander aan het uitproberen. Ben nog echt een leek :). Als ik dit uitprobeer, gaat alles na die tijd vanzelf weer in de automatische stand? Of moet ik het zelf weer terugzetten naar de beginstand? (als je begrijpt wat ik bedoel..)

MadeByMaly zei

Hallo Marieke,

Als je veranderingen aanbrengt, blijven deze zo staan tot je ze zelf weer verandert. Als je dat toch nog spannend vindt (wat ik me heel goed kan voorstellen als je net een nieuw toestel hebt en nog niet zo goed weet waar alle knopjes voor dienen) kun je de stand even opschrijven voor je dingen gaat veranderen. Je kunt ze dan altijd weer terugzetten.

Romy zei

De foto´s zijn echt prachtig! Heel erg bedankt ook voor het delen van de tips. Sinds een paar weken ben ik ook heerlijk aan het experimenteren met sluitertijd en diafragma. Leuk om te zien wat het resultaat daarvan is!

Unknown zei

Wauw, mooie foto's! Bedankt voor de tips die je geeft :)

Groetjes Priscilla

Unknown zei

Mooie foto's, goede uitleg wat een foto talent. Fijn dat je daarmee de fotograaf in de dop wilt, en kunt helpen. Groetjes Maarten

ps. succes met de foto's in Volkel