woensdag 6 februari 2013

Een verhaal vertellen in foto's

Foto's zijn je herinneringen. Daarom is het zo fijn als het ook lukt om foto's te maken waardoor je met veel plezier naar foto's kijkt. Mijn vriendin Cindy Nijssen is daar heel erg goed in, ze heeft zelfs een eigen fotostudio en maakt ook foto's in opdracht: www.cindysphotoos.nl. Maar ook met je eigen toestel en minder kennis van sluitertijden, belichting ed. kun je mooie foto's maken die een verhaal vertellen. De truc? Maak gebruik van dieptewerking.

Als we foto's nemen zijn we vaak geneigd om ervoor te zorgen dat alles scherp op de foto staat. Alles is dan even belangrijk maar...met foto's kun je heel goed met een paar simpele trucjes een verhaal vertellen.
Door één object naar voren te halen laat je zien waar je het over wilt hebben in de foto.


Mijn zoon was zo lief om even fotomodel te zijn om te laten zien wat ik bedoel.

Hij speelt graag met StarWars lego en ik wilde wat foto's van hem en zijn lego maken. Door zijn schip op de voorgrond te plaatsen is het in één oogopslag duidelijk wat je wilt zeggen...

Als ik nu scherp zou stellen om zowel het schip als hemzelf, zou ik een hele 'vlakke' foto krijgen. Alles is dan immers even belangrijk. Ik heb scherpgesteld op zijn gezicht zodat de voorkant van het schip wazig is. We zien het schip, kijken daar als eerste naar, maar de aandacht gaat toch vooral naar hem.
 

 Op deze foto is dat nog duidelijker te zien...alle aandacht gaat naar hem doordat het schip wazig is. Ik wil met deze foto vertellen dat hij heel geconcentreerd aan het bouwen is, aan welk schip? Dat is in deze foto niet zo belangrijk.
 In de laatste foto wil ik laten zien wat hij aan het bouwen is...mijn zoon staat onscherp op de foto. We zien wie het is en dat hij aan het bouwen is, maar de aandacht gaat vooral naar het schip dat hij gebouwd heeft. Door op een ander onderwerp scherp te stellen vertel ik een ander verhaal met mijn foto.
Nu heb ik dus 3 verschillende foto's, gemaakt in 5 minuten tijd, die alle drie een ander deel van het verhaal uitlichten. En dan is de keuze aan jou...welke ga je gebruiken om te scrappen? Beslis daarvoor eerst welk verhaal je wilt vertellen in je layout en kies daar je foto bij...ga je voor het nieuwe bouwpakket (de onderste foto)? Of...ga je voor het verhaal waarin je zoon altijd bezig is met bouwen (de middelste foto)? De keuze is aan jou! (eh...aan mij in dit geval :))


3 opmerkingen:

femmoltje zei

Hoihoi

Leuke uitleg Marianne..
En lief dat hij even model wilde staan..

En snap precies wat je bedoelt
Maar ja uitvoeren is een 2e.
Moet je toch echt wel wat van je fototoestel weten om dingen wel of niet wazig te maken!!

MadeByMaly zei

Hai Femke, dat is waar maar als je een spiegelreflexcamera hebt is het eigenlijk heel simpel. Stel je camera in op portretstand. Zoom in tot je datgene in beeld krijgt wat je in beeld wilt hebben.
Stel daarna scherp op het onderwerp dat je scherp op de foto wilt krijgen, druk de ontspanknop (waar je op drukt als je de foto wilt maken) half in. Houd de knop half ingedrukt en maak een mooie compositie door je camera naar links of naar boven te bewegen, tot alles mooi in beeld is. Druk dan de knop helemaal in.
Ik zal er binnenkort eens voor gaan zitten om daar een tutorial over te maken.

Romy zei

Wat een prachtige foto's! Het onderwerp van de foto (Luc of het schip) komt inderdaad heel goed tot zijn recht zo. Nog twee dagen en dan is het weekend en kan ik ook weer met mijn camera experimenteren :)
Heb je voor deze foto's trouwens je zoomlens gebruikt of de basislens? Ik heb tot nu toe elke keer mijn zoomlens gebruikt, maar vraag me af hoe het resultaat zal zijn zonder zoomlens.