woensdag 20 februari 2013

Foto's maken van de Python (efteling) Leuke foto's maken zonder poespas




(klik op de foto om een grotere weergave te zien)

Afgelopen zondag waren we in de efteling en had mijn zoon een primeur...hij durfde voor het eerst in de Python. Samen met mijn dochter was hij er een aantal keer ingeweest, terwijl ik speelde met de instellingen van mijn fototoestel. Ik ging op een ander bankje zitten en daar was hij...het perfecte fotomoment.
Ik moest mijn kinders even overhalen om nog één keer in de Python te gaan (ze waren inmiddels al 4 keer geweest). De wachtrij was maar 5 minuten dus dat wilden ze wel. En toen maakte ik dus deze foto. Een beetje onderbelicht want de zon stond al laag maar dat geeft ook wel zijn sfeer vind ik zelf.

 Ik pretendeer niet een goede fotograaf te zijn, heb weinig verstand van sluitertijden en zo maar dat interesseert me dan ook niets. Ik weet hoe ik met de diafragma instellingen moet werken, weet wat ik op de foto wil hebben en hoe ik er dat op de foto kan krijgen. Mijn foto's zijn niet perfect maar ik vind het leuk om te spelen met de instellingen van mijn fototoestel en met invalshoeken en zo krijg ik toch vaak wat ik wil (en soms chanteer ik gewoon mijn kids en man om te poseren)...en dat wil ik graag met jullie delen.

Gewoon gemakkelijk foto's maken, zonder poespas.

Wil je zelf ook zo'n foto maken?

1) Zorg voor een spiegelreflexcamera met een grote zoomlens (of een compactcamera met een grote zoomlens). Mijn lens gaat tot 250 mm en ik had hem helemaal uitgezoomd.
2) Loop naar de uitgang van de Python (aan de zijkant van de attractie).
3) Ga met je rug naar de uitgang staan. Dan zie je links van je een bankje. Dat is het perfecte bankje!
4) Ga zo zitten dat je geen last hebt van de zon die op de eerste kurketrekker schijnt en gooi een tas, kind of wat dan ook voor je, zodat je vrij zicht hebt op diezelfde eerste kurketrekker.
5) Geef de kids instructies dat ze voorin de Python gaan zitten
6) Laat ze flink zwaaien als ze in de Python zitten (als ze naar boven gaan) zodat je tijd hebt om klaar te zitten. Je kunt natuurlijk de wachttijd verkorten door vantevoren te oefenen op 'proefritten'.
7) Stel je fototoestel in op 'continu foto's maken'.
8) Zet je diafragma op een wat hoger getal zodat je meer scherptediepte hebt.
9) Zoom helemaal in en stel scherp op de baan. Ik heb hem scherpgesteld op de baan ter hoogte van het derde wagentje.
10) Begin al te knippen voor ze de kurketrekker ingaan en houd je ontspanknop ingedrukt. Anders moet je opnieuw scherpstellen en is de rit al voorbij.
11) Ga als je thuiskomt naar je computer en maak een mooie uitsnede van je foto. Mijn foto zag er orgineel nl. zo uit...



5 opmerkingen:

Romy zei

Wauw, die is goed gelukt! Heel erg bedankt voor de tips!

Anreda zei

Super foto ! Dat is nou echt een mooie scrap-foto...
Groetjes, Anreda

anja curvers zei

Wow supergave foto dat is me nog nooit gelukt nou met jouw tips nog maar eens naar de efteling moet ik alleen vrijwilligers vinden voor de python.

femmoltje zei

Gave foto zeg..
En bedankt voor de foto tips zo leren we nog eens wat

gr femek

Gerrina zei

Mooie tips, en het origineel mocht er ook al wezen, hoor! Groetjes, Gerrina