vrijdag 27 december 2013

Gordijnen omzomen

Nou, daar gaan we dan....de lengte van het gordijn is afgemeten. Vandaag wordt 'omzoomdag'

Gordijnen omzomen, hoe doe je dat?
Kijk eerst hoe lang je de gordijnen wilt hebben. Deze komen een cm. boven de vloer te hangen.
Ik vind het deze manier het gemakkelijkst:
🌸 Ik hang de gordijnen op, speld het begin en het eind van het gordijn af op de lengte waarop ik hem wil hebben en leg hem daarna op tafel.
🌸 Ik vouw de stof om tot de spelden die ik aan het begin en het eind in het gordijn heb gestoken.
🌸 Ik speld de hele onderrand af en hang hen opnieuw op zodat ik kan controleren of de lengte echt klopt.
🌸 Dan leg ik de stof weer op tafel ( zie foto).

🌸 Ik meet 15 cm, gemeten vanaf de onderrand van het gordijn.

🌸 Deze speld ik helemaal af.

🌸 Knip de stof af, pas op dat je niet door de onderste stoflaag knipt!

🌸 Meet nu 11 cm. af, vouw de stof om en speld deze vast.

🌸 Hecht de draad aan en maak een steek van ongeveer 1/2 cm., door de onderste laag van de stof.
      Ik ben aan de zijkant van het gordijn begonnen.

🌸 Maak nu weer een steek van 1/2 cm. Maar nu in de bovenste stoflaag. Let op...begin op dezelfde hoogte als waar je je andere steek eindigde. Kijk hiervoor goed naar de foto.

🌸 Ga zo door tot de stof overgaat in een enkele stoflaag. Nu gaan we een iets andere techniek toepassen...

🌸 Stof bestaat uit geweven draadjes. Het is bijna niet te zien op de foto, maar haal met je naald 1 of 2 draadjes op, trek je draad voorzichtig door. Hoe kleiner dit steekje is (dus hoe minder draadjes je ophaalt) hoe mooier het aan de voorkant is. De steek is aan de voorkant vrijwel niet zichtbaar.

🌸 Maak daarna weer een steek in de dubbelgevouwen stof. Deze mag groter zijn, ongeveer 1/2 tot 1 cm. Begin op dezelfde punt als je vorige steek eindigt.

🌸 Op de plaats waar de naald weer 'naar buiten' komt maak je weer een klein steekje van 1 à 2 draadjes. Ik heb de stof wat weggetrokken zodat het duidelijker te zien is. Ik heb nu een steek onder 2 draadjes gemaakt.

🌸 Je begint je steek weer op hetzelfde punt als waar je vorige steek eindigt.
      Ook op deze foto heb ik de stof weer iets teruggetrokken om het duidelijker te laten zien.

🌸 Het is even wat werk maar dan krijg je een zoom die aan de achterzijde mooi afgewerkt is...

🌸 ...en aan de voorkant onzichtbaar is.

Natuurlijk kun je met deze steek ook andere dingen omzomen...
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is, anders hoor ik het graag.























4 opmerkingen:

Odetta zei

Heel erg duidelijk uitgelegd, zeer nuttig, komt ooit vast van pas!

Ro zei

Top! Het resultaat is fantastisch! En zo kan ik de zoom ook makkelijk weer losmaken, indien nodig, zonder dat je een 'spoor' achterlaat.

Hans.Koeslag zei

Gelukkig deze Blogger Madebymaly gevonden. Wat een fantastische uitleg over gordijnen omzomen.En ik moet zeggen het werkt! nooit van mijn leven heb ik dit gedaan en nu hangen er keurige omzoomde gordijnen 2 cm boven de grond. Hartelijk bedankt voor het delen van deze info.

IkiDesigns zei

Dank je wel! Dank zij deze uitleg mijn gordijnen netjes kunnen omzomen. Okee het meten kostte me iets van 2 dagen maar het zomen was in een uurtje gepiept!